PSİKOZ NEDİR?

Beynimizi bir saate benzetirsek, psikoz, çalışma mekaniğini etkileyen bir hastalık grubudur. Yani düşünen ve değerlendirme yapan beyin merkezleri ile görme, işitme, koklama, dokunma gibi duyu organlarından gelen bilgileri algılayan beyin merkezlerinde işleyiş bozukluğu oluşur. Hasta bireyin gerçekliği değerlendirme yetisinde ciddi bir kayba sebep olur. Psikotik hastalıklar yaşam boyu sürerler. Erkeklerde hastalık başlangıç yaşı genelde yirmili yaşların başlarıyken kadınlarda genelde otuzlu yaşların başlarında gözlenir. Toplumda görülme sıklığı her yüz kişisi içerisinde bir birey oranındadır.

Psikotik Bozukluklar Nelerdir?

• ŞİZOFRENİ
  • ATİPİK PSİKOZ
  • AKUT BAŞLANGIÇLI GEÇİCİ PSİKOZLAR
  • DEMANS’A EŞLİK EDEN PSİKOTİK TABLOLAR

BELİRTİLERİ NELERDİR ?

Psikotik hastalıklar beyinde düşünen, duyu organlarının algıladığı bilgileri değerlendiren ve muhakeme yapan merkezleri etkiler. Bunun sonucunda,

• bireylerde muhakeme kusuru oluştuğu için doğru ile yanlışı ayırt etmede zorluklar yaşarlar,
  • diğer insanların görmediği, işitmediği, koklamadığı ama hasta bireyin var olduğuna inandığı algı kusurları oluşur.
  • Bu kusurlu algılara dayalı zihin kendi hikayesini yazar. Düşünce bozuklukları bu hikayeler ile oluşur,
  • düşünce içeriği fakirleşir,
  • hasta bireylerin içine kapanmaları oluşur. İlişki içerisindeyken de duygularında kısıtlılık oluşur.

Psikotik Bozuklukların Nedenleri Nelerdir?

Genetik, gelişimsel ve çevresel etmenlerin bir arada olması ile psikotik hastalıkların oluştuğu kabul edilir. Çevresel etmenler stresli yaşam olaylarıdır. Bu tür bir ortamdaki birey aile mirası olarak genlerinde hastalığa yatkınlık taşıyorsa hastalanma riski mevcuttur. Aynı zamanda, bazen bireyin anne karnında gelişimi sırasında da bir takım aksaklıklar oluşmuş olabilir. Bazen de ileriki yaşamında bireyin madde ya da alkol bağımlısı olması psikoz hastalığına sebep olmuş olabilir.

Psikotik bozuklukların tedavi yöntemleri nelerdir?

Psikotik hastalıklar kronik seyirli oldukları için ömür boyu tıbbi tedavide kalmaları gerekir. İlaç bırakıldığı dönemlerde hastalık tekrarlar. Hastaların içinde oldukları durumu tam olarak kabul etmemeleri tedavinin önündeki en büyük engeldir. İyi bir hasta doktor ilişkisi kurulduğunda tedavinin önündeki bu tür engel aşılabilir. Tıbbi tedavinin ötesinde kronik hastalık sebebi ile yaşamda oluşan kayıplara karşı psikodrama aileye destek grupları, “doktor, hasta, ailenin oluşturduğu bir sacayağı üzerinde” el ele verilerek mücadele edilmesini sağlar.

Bkz. Psikodrama Psikotik Hastalıklarda Aileye Destek Olmak İçin Yaptığımız Psikodrama Gruplarından Çıkan Sonuçlar